Sensei Pascal gepromoveerd tot Shihan

Verrassing voor Noritsu op NKA Zomerkamp

Van 5 t/m 7 juli werd in Sportcentrum Papendal nabij Arnhem het zomerkamp van de NKA (Nederlandse Karate Associatie) georganiseerd. Op dit nationale kamp worden examens afgenomen voor hogere gradaties, maar het is ook het jaarlijkse moment dat hogere gradaties worden gepromoveerd. Zo werd Sensei Pascal tijdens het kamp gepromoveerd tot Shihan, hij ontving hiervoor de 5e Dan uit handen van Shihan Toon Fens.

Bij Kyokushin karate, de stijl karate die de karateka's van Karateclub Noritsu beoefenen, kun je veel verschillende kleuren banden behalen. Het begint met de Kyu-graden (van de rode tot de bruine band), vervolgens gaat het verder met Dan-graden. Ofwel de zwarte banden. Je begint hier met de 1e Dan, de zwarte band met een gouden streep, en binnen de NKA is de 3e Dan de hoogste graad die je kunt behalen tijdens een examen. Je krijgt dan de titel van 'Sensei' (leraar).

Sensei Pascal heeft z'n 3e Dan in 2010 behaald. Vanwege zijn actieve inzet voor het promoten van Kyokushin karate ontving hij in 2017 zijn 4e Dan graad.

De volgende mijlpaal is nu in 2024 gerealiseerd, de NKA vond het hoog tijd om Pascal te promoten met de 5e Dan. Dit is een uniek en bijzonder moment binnen karate en verdient veel respect. Pascal is in 1987 begonnen met karate en heeft zich in de opvolgende jaren ontwikkeld tot een uitstekende karateka die met succes Karateclub Noritsu uitbaat. Een actieve karateclub die vele wereld-, Europese en nationale kampioenen heeft opgeleverd, maar ook een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van jeugdige en volwassen sportievelingen in de regio Baarle-Nassau.

Sensei werd op zaterdag verrast tijdens de feestavond van het zomerkamp. Hij ontving de titel namens de voorzitter van de Nederlandse karatebond en werd vervolgens gefeliciteerd door de velen aanwezigen.

Bij deze willen we onze nieuwe Shihan feliciteren en tegelijkertijd bedanken voor zijn tomeloze inzet voor de club. Uiteraard zal dit nog uitgebreid worden gevierd!

Benieuwd naar de Baarlese karateclub? Ga naar www.karateclubnoritsu.nl voor meer informatie.