Senpai Jan van Beek behaalt derde plek op 39th British Open

Een van de jaarlijkse tradities van de NKA, de bond waar Karateclub Noritsu uit Baarle-Nassau bij is aangesloten, is een bezoek aan de British Open. Ook deze editie, waarbij tevens het 50-jarige jubileum van de British Kyokushin Karate (BKK) werd gevierd, was er een Nederlandse delegatie van deelnemers, scheidsrechters, de bondscoach en toeschouwers aanwezig. En deze delegatie ging niet met lege handen naar huis! Dit jaar waren er vanuit de NKA (Nederlandse Karate Associatie) 3 deelnemers aanwezig; Kelvin Tienstra (Bushido Dojo) bij de middengewichten en Roel Noordman (Nintai Dojo) en Jan van Beek (Karateclub Noritsu) bij de zwaargewichten. Onder begeleiding van bondscoach Stephano Blokland en samen met scheidsrechters Peter Fens, Elze Fens, Kevin van der Boor, Lloyd Lawson en Pascal van Roozendaal vertrok men in de vroege vrijdagochtend richting Duinkerke om daar met de ferry naar Dover te varen. Vervolgens nog 1,5 uur naar Crawley rijden waar ’s middags de spieren nog even los werden gegooid en de weging plus medische keuring plaats vond.

Senpai Jan op het podium tussen de Russen

Jan was nog maar net twee weken terug vanuit Khabarovsk (Rusland) waar hij bij de laatste 8 in de +95 kilo klasse van het KWU wereldkampioenschap was geëindigd. Nu stond hij in de eerste ronde tegenover de zware Fransman Daniel Degroote. In de eerste minuut tastten beide heren elkaar af tot Jan met een kaiten geri (roll kick) de Fransman tegen het canvas wist te krijgen. Dit werd beloond met een Ippon (vol punt) waardoor de Baarlenaar door kon naar de volgende ronde.

De Rus Nikolai Kravchenko was de volgende opponent van Jan. Twee rondes lang ging het gelijk op, de scheidsrechters kozen niemand als winnaar. Omdat het gewichtsverschil groter was dan 8 kilo ging de lichtste van de twee, Jan in dit geval, door naar de halve finale.

In de finale trof Jan weer een Russische karateka, deze keer was het de meervoudig wereld- en Russisch kampioen Artur Tilov. Het plan om de Rus geen ruimte te geven wierp z’n vruchten af, beide karateka’s gaven elkaar geen stro breed toe. In de verlenging wist Artur echter een Ippon (vol punt) te scoren door een stoot op de plexus. Hierdoor behaalde Jan een derde plek en mocht hij samen met 3 Russen uit Novi Urengoy het podium beklimmen.