Senpai Jan behaalt 3e plek op Europees kampioenschap Kamakura

Jaarlijks organiseert Kamakura Dojo uit Den Haag de Europese kampioenschappen Kyokushinkai karate van de International Budo Kai organisation (IBK). Dit jaar was Karateclub Noritsu weer van de partij, en met succes! Senpai Jan van Beek ging aan de haal met de 3e plaats.

Sensei Pascal van Roozendaal en Sempai Bart Spijkhoven waren zondag 18 maart net als Senpai Jan vroeg opgestaan om samen naar Den Haag te reizen. Na de weging en een bak koffie begon het toernooi om half 1 ’s middags.

Er waren niet veel karateka’s op het EK afgekomen, in totaal deden zo’n 30 deelnemers mee uit landen als Hongarije, Duitsland, Zweden, Italië, Denemarken en Nederland. Senpai Jan zat in de grootste groep deelnemers, er waren in totaal 11 zwaargewichten (+80 kilo) die allen een greep deden naar de Europese titel.

Jan vs Toth

Jan z’n eerste tegenstander was de ‘stevige’ Hongaar Toth. In de eerste ronde van 2 minuten was het de Hongaar die meer het initiatief nam, Jan kwam in de tweede ronde meer tot z’n recht met zijn stoten en lowkicks. Na 4 minuten was er geen winnaar, vandaar dat de 2 karateka’s nogmaals 2 minuten elkaar bestookten met harde stoten en trappen. Ook deze verlenging bood geen winnaar, het was nu aan de planken om een winnaar aan te wijzen. De heren moesten tijdens de tameshiwari planken breken en bij de eerste techniek (Seiken, ofwel vuist) braken beide heren 4 planken. Toen er echter planken moesten worden gebroken met Shuto (meskant hand) brak de Baarlenaar 2 planken meer dan de Hongaar; Noritsu door naar de volgende ronde.

Jan vs Senol In deze ronde was het de 116 kg. zware Hagenees Sem Senol die oog-in-oog stond met Jan. De eerste twee ronden gingen gelijk op, het gewichtsverschil van 20 kilo gooide echter roet in het eten aan het eind van de derde ronde. Jan bleef te veel in de hoeken van de boksring hangen waardoor Sem de overhand kon nemen, Jan verloor deze partij.

Jan vs Wiklund Omdat er maar 3 karateka’s waren doorgestroomd naar de halve finale werd Jan als ‘beste verliezer’ terug in de wedstrijd geloot. Nu was het de Zweed Kevin Wiklund die in de boksring tegenover Jan uitkwam. Deze Zweed wist enkele goed geplaatste technieken te plaatsen op het bovenbeen van Jan waardoor de wedstrijd moest worden gestaakt. Uiteindelijk wist Kevin de finale van het EK te winnen (door een diskwalificatie van Sem Cenol door een stoot op het gezicht) en eindigde Jan op een derde plek.

Senpai Jan kon dus aan het einde van het EK huiswaarts keren met een mooi beeld van een Samurai, een beker, een fles champagne en een pijnlijk been…