Noritsu valt in de prijzen op Nederlands kampioenschap karate

Zondag 11 juni vond in Topsportcentrum Almere het NK Kyokushin karate van de NFCKO plaats: een samenwerkingsverband van vrijwel alle Nederlandse full contact karate organisaties. De karateka’s die een eerste plek behaalden konden zich dan ook een jaar lang Nederlands kampioen noemen. Van de Baarlese karateclub deden Senpai Jan van Beek, Senpai Hilde Wilborts en Joran van der Loo mee.

Het was de tweede editie van het NK van de Nederlandse Full Contact Karate Organisatie, meer dan 230 karateka’s stonden op de zondag klaar om het beste van zich te laten zien. En niet alleen deelnemers waren in grote getale aanwezig, er was ook geen tekort aan scheidsrechters. Van Noritsu waren er ook twee scheidsrechters aanwezig: Senpai Joost Kools en Senpai Bart Spijkhoven.

Joran mocht als eerste de mat op en de eerste twee partijen wist hij naar zijn hand te draaien. De derde partij verloor hij echter waardoor Joran dacht dat hij uit het toernooi lag (in tegenstelling tot de meeste jeugdwedstrijden was deze wedstrijd een afvalsysteem van toepassing). Toen Joran zich had omgekleed werd hij echter weer op de tatami gevraagd; hij moest nog een keer de mat op om te strijden voor de derde plek. Helaas kwam Joran deze partij niet in zijn ritme en ging de winst, en de podiumplaats, naar zijn tegenstander. Erg jammer, want de jonge karateka had zich weer van zijn beste kant laten zien.

Senpai Hilde moest aan de bak in de middengewichtklasse bij de dames. Het ging hier om een matchmaking tegen een sterke tegenstandster. In de eerste ronde deden de dames niet voor elkaar onder, maar in de tweede ronde kon Hilde net niet genoeg tegenstand bieden en moest ze in haar achteruit. Dit resulteerde uiteindelijk in een verlies en een tweede plek op het NK.

Senpai Jan was in de zwaargewichtklasse uitgeloot tegen de lange Marco Neef. Al snel wist Jan een einde te maken aan de partij en met een Kaiten geri (rollkick) zijn tegenstander de mat af te krijgen…op een brandcard. In de daaropvolgende ronde moest de Baarlese karateka langer aan de bak. Jan kwam uit tegen de Tilburger Louis Bax en de eerste ronde ging erg gelijk op. Jan wist aan het eind van de tweede ronde echter te versnellen en alle scheidsrechters te overtuigen: Jan mag zich een jaar lang ‘undisputed’ Nederlands kampioen Kyokushin karate noemen!