NKA-IFK zomerkamp 2008

Van donderdag 22 t/m zondag 25 mei vond in Veldhoven het NKA-IFK Zomerkamp 2008 plaats. Tijdens dit kamp kwamen 80 karateka’s uit het gehele land samen om te trainen en om eventueel een hogere graduatie te behalen. Zes leden van Karateclub Noritsu namen deel aan het zomerkamp en Willem van Ginneken heeft er zelfs zijn 1e Dan behaald.

Het zomerkamp wordt jaarlijks georganiseerd door de NKA (Nederlandse Karate Associatie). Karateclub Noritsu uit Baarle-Nassau valt onder deze bond, vandaar dat er zes karateka’s op de betreffende donderdagmiddag naar De Buitenjan in Veldhoven vertrokken. Na een korte rit arriveerden senpai Joost Kools, senpai Jan van Beek, Willem van Ginneken, Louise van Ginneken, Marcus Martina en Bart Spijkhoven bij de groepsaccommodatie waar ze vier dagen lang les kregen van Shihan Koos van Berkel (5e Dan), Shihan Wijnand van den Broek (5e Dan) en verschillende sensei’s.

De eerste training vond plaats op de donderdagavond. Gelukkig was het een zonnig weekend, waardoor deze en alle andere trainingen buiten op het veld plaats konden vinden. Er was veel variatie tussen de verschillende trainingen: kata’s, clicker, kumite, renraku’s, kata’s met bo, de 17 stoot- en de 21 traptechnieken, syllabus, conditietrainingen, etc. Zelfs een nachttraining, waarbij er 1.000 stoottechnieken en 1.001 traptechnieken (gekoppeld met een luide kiai) in een donker en vredig Noord-Brabants bos werden uitgevoerd, ontbrak niet aan het geheel.

Op zaterdagmiddag was het examen aangebroken voor de examenkandidaat van Noritsu: Willem van Ginneken. 11 jaar geleden begon Willem als 14-jarige knul aan zijn avontuur bij de Baarlese karateclub en na al deze jaren intensieve training was nu het moment aangebroken om zich te bewijzen voor de examencommissie. Na een technisch examen van ongeveer 1,5 uur moest Willem nog een groot aantal partijen sparren (tegen uitgeruste tegenstanders) én zich daarna helemaal leeg stoten en trappen op het kussen. Willem was uiteraard erg goed voorbereid op zijn examen en dit was ook wel te zien! Willem liet een erg goede indruk achter, hij kreeg daarom ’s avonds voor het aanwakkeren van de barbecue te horen dat hij tegenwoordig door het leven gaat als shodan. Hij is geslaagd voor de 1e Dan (zwarte band) en mag zich tegenwoordig ook wel senpai noemen.

Na de erg gezellige feestavond, die door de leden van Noritsu goed werd gevierd en waarbij enkele leden zich van hun beste kant lieten zien, was het zondag weer tijd om te trainen. Eén training in de ochtend plus één in de middag en toen was de tijd aangebroken om de kamers op te ruimen en afscheid te nemen van alle karateka’s die het kamp bezochten. Het was een uiterst gezellig weekend vol Kyokushin: doorzettingsvermogen, discipline en respect!