NKA – IFK Nederland succesvol tijdens Shinkyokushin French Open

Zaterdag 2 en zondag 3 april vond in het Franse Loos het Franse kampioenschap Shinkyokushin karate plaats. Vier karateka’s van de NKA - de karatebond waar Karateclub Noritsu uit Baarle-Nassau bij is aangesloten - namen deel aan het toernooi, twee hiervan keerden naar huis met een welverdiende beker.

Samen met bondscoach Stefano Blokland, Shihan Peter Fens, Sensei Elze Fens en een handvol toeschouwers reden Jan van Beek (Karateclub Noritsu), Roel Noordman (Nintai Schiedam), Kelvin Tienstra en Silvia den Ridder (Bushido Zevenbergen / Raamsdonksveer) op de betreffende zaterdag naar het in Noord-Frankrijk gelegen Loos.

Zaterdag was het toernooi voor de beginners en dames, zo kon Silvia ’s middags al haar karatekunsten vertonen op de ‘tatami’. De eerste ronde kwam ze uit tegen de Vlaamse Shanty Jacobs. Deze partij wist Silvia op haar naam te zetten, op naar de volgende ronde. Haar volgende tegenstandster was een Franse karateka die erg taai bleek te zijn. De partij werd gewonnen door de Franse jongedame en Silvia behaalde hierdoor een derde plek.

Op zaterdag waren de heren en veteranen aan de beurt. Jan van Beek uit Baarle-Nassau was in de eerste ronde uitgeloot tegen de Franse karateka Pierryck Lebos. Twee verlengingen waren nodig om een winnaar te kiezen, helaas ging de winst naar de Fransman. Ook Kelvin Tienstra wist zijn eerste ronde tegen de Duitser Wadim Malinowski niet op zijn naam te zetten (vanwege een ‘Genten’ tegen).

Roel Noordman wist de eerste ronde wel op zijn naam te schrijven. Zijn eerste tegenstander was de Fransman Laurent Dessoly. Laurent was niet bestand tegen de rake technieken van Roel en de ronde werd al snel beslist. In de daaropvolgende halve finale was het de Pool Marek Wolny die overwonnen moest worden. Na een eerste verlenging ging de winst echter naar de Pool waardoor Roel aan het eind van de dag de beker voor de derde prijs in ontvangst mocht nemen.

De NKA – IFK Nederland kan met twee bekers op dit sterk bezette toernooi terugkijken op een succesvol dag.