Karateclub Noritsu neemt deel aan British Open 2010

Meer dan 100 vechters van verschillende karatestijlen en -organisaties namen 2 oktober jl. deel aan de British Open (ook wel de 2nd Cup of Europe genaamd), wat één van de langstlopende toernooien in Europa is. De deelnemende landen waren Frankrijk, België, Rusland, Amerika, Sri Lanka, Noorwegen, Zwitserland, Spanje, Polen, Nederland, Denemarken, Zweden, Engeland en Bulgarije. Van Karateclub Noritsu nam Senpai Jan van Beek deel aan het evenement.

Naast de karateka van de Baarlese karatevereniging bestond het NKA / IFK Nederland Team uit:

• Dames -60 kg.: Priscilla Lambregtse van sportschool Da Graca

• Dames +60 kg.: Tatjana Fens van Bushido Dojo

• Heren -70 kg.: Willem van Ginneken van Bushido Dojo (en voorheen Karateclub Noritsu)

• Heren -80 kg.:Ramon Spoor (van sportschool Renshu)

Dat het niveau hoog was bleek uit de deelnemerslijst en de eerste partijen die plaatsvonden. Jan van Beek mocht als eerste de mat op in de zwaargewichtklasse en vond tegenover zich de Brit Christopher Cork van Shidokan. Na de eerste combinaties van Jan bleek al dat zijn tegenstander niet al te veel ervaring had en waarschijnlijk iets te vroeg aan een toernooi van dit kaliber was begonnen. Jan hield zijn hoofd koel en gaf een lesje combinatiewerk aan zijn tegenstander. Na een ronde van 2 minuten was Jan overduidelijk winnaar en door naar de volgende ronde.

De Spanjaard Juan Bautista Rodriques Alcaraz van Shinkyokushin was de tegenstander van Ramon Spoor. Juan begon voortvarend aan de partij met harde stoten en lowkicks waardoor Ramon niet echt lekker in z’n spel kwam. In de verlenging begon Ramon wat meer los te komen en gingen z’n combinaties beter. Beide heren waren aan elkaar gewaagd en deden niks voor elkaar onder. In de volgende verlenging had Ramon de partij in handen en de verandering van tactiek werkte goed. Vooral de lever van de Spanjaard moest het ontgelden, hij was echter taai en ging niet neer. De scheidsrechters moesten het beslissen, 2 witte en 2 rode vlaggen gingen de lucht in hoofdscheidsrechter koos helaas voor Juan. Ramon heeft een goede partij gevochten als debuut op de British Open. Willem van Ginneken maakte kennis met Solomennikov Evgeniyv uit Rusland die onlangs nog 3e was geworden bij het WK van IKO3. Via ‘inside information’ wisten we dat deze Rus over een razendsnelle roll over-kick beschikte waar hij al veel mee gescoord had. Willem gaf de Rus niet teveel ruimte en de heren bestookten elkaar over en weer met technieken, vooral de mae geri’s van Willem kwamen goed door. In de laatste paar seconden van de partij stapte de Rus razendsnel achteruit en lanceerde zijn roll over-kick waarmee hij Willem uitschakelde. Dat dit zijn handelsmerk is bleek wel in zijn volgende partij waarbij hij op dezelfde wijze won. Tatjana Fens mocht het opnemen tegen de kampioene van vorig jaar: Lia Howlet van de BKK. Beide dames gingen er vol op, Tatjana blokte en counterde goed naar het lichaam met stoten in combinatie met binnenwaartse lowkicks. Er waren 2 verlengingen nodig waarin Lia in de laatste minuut langzaamaan de overhand kreeg waardoor de overwinning naar haar ging. Priscilla Lambregtse kreeg een Russische dame, Nataliya Koshlina, voor haar kiezen die dacht even door Priscilla heen te slaan. Maar daar vergiste de Russische karateka zich toch lelijk in, ze kreeg alles net zo hard terug. Het gevecht ging over en weer en Priscilla bestookte de Russin met harde stoten naar het lichaam gevolgd door lowkicks. Dat de stoten naar het lichaam hun uitwerking niet misten bleek wel in de laatste verlenging, 4 minuten lang stoten incasseren kwam Nataliya duur te staan. Ze was haar lucht kwijt maar ging op karakter door en bleef komen, Priscilla ving haar goed op en bleef haar bewerken. De Zoetermeerse zette nog een keer extra aan en de Russin moest achteruit. Priscilla gaf de partij niet meer uit handen en won verdiend. Jan van Beek stond in z’n volgende partij tegenover een oude bekende, namelijk Malcom Scott van de BKK (British Karate Kyokushinkai). Dit was een hele mooie partij met alle ingrediënten wat Kyokushin karate geweldig maakt: techniek, spirit, combinaties, overnames, hardheid en stamina. Jan kwam goed door met zijn stootcombinaties die Malcom dapper wegslikte en vanaf zijn kant Jan bestookte met trappen. Na 6 minuten knokken, waarin beide het beste gaven wat ze in zich hadden, was de uitslag 2 witte en 2 rode vlaggen. Ook nu weer was het geluk niet aan onze kant en koos de hoofdscheidsrechter voor de Engelsman. Priscilla stond in haar halve finale partij voor een mooie uitdaging, de oud-wereldkampioene Maria Lepina uit Rusland. Dit was een enorm spannende partij, aan niets was te merken dat Priscilla ook maar onder de indruk was van de staat van dienst van haar tegenstandster. De Russin gebruikte veel leverstoten, maar Priscilla wist deze aanvallen handig te counteren en kwam zelf goed door met haar stoten. Een hiza geri van Priscilla ging maar net langs de kin van Maria, in de verlengingen begon Maria steeds meer te duwen tijdens haar stoten om zodoende maar naar voren te kunnen blijven gaan. Dit in de hoop de scheidrechters mee te krijgen want ze kreeg Priscilla niet neer en die bleef haar maar bewerken met stoten en trappen. Ook deze partij ging weer over de volle ronden en na 6 minuten bikkelen op hoog niveau was het aan de scheidrechters om hun oordeel te vellen. Het was om gek van te worden, weer gingen er 2 rode en 2 witte vlaggen de lucht in en weer ging de winst naar de ander. Iedereen heeft een goed toernooi gevochten waar het niveau erg hoog was en belangrijk was dat datgene waarop getraind is, ook is uitgevoerd op de mat. De volgende keer een beetje geluk aan onze kant met de beslissingen en wie weet wat voor moois te wachten staat.

留言